1e week Bogota - Reisverslag uit Bogota, Colombia van YvonnesRondjeOmDeWereld - WaarBenJij.nu 1e week Bogota - Reisverslag uit Bogota, Colombia van YvonnesRondjeOmDeWereld - WaarBenJij.nu

1e week Bogota

Door: Yvonne

29 Januari 2017 | Colombia, Bogota

Zondag aangekomen in Bogota, wat vertraging opgelopen bij vertrek en bij immigratie bij aankomst, maar gelukkig was degene die ophaalde wel blijven wachten, uiteindelijk om half 1 bij het gastgezin. Een alleenstaande oudere vrouw met haar volwassen zoon, die ook nog een kamer verhuurt aan een Colombiaanse medicijnen studente.

Maandag alweer vroeg op, want om half 8 met de bus naar de taalschool. De bussen zijn hier aardig efficiënt geregeld, zodra je een beetje door hebt hoe het werkt, wat gelukkig de eerste dag iemand van de taalschool kwam uitleggen/ophalen. Om half 8 is het spitsuur en zit de bus ramvol.

Dit moet je je even visualiseren: ochtendspits (bus in aparte rijstrook, dus ze kunnen zo hard als ze willen) passagiers als sardientjes in een blik (in nl, zouden chauffeurs weigeren zoveel mensen mee te nemen) en de chauffeurs houden van een aardig tempo en de remmen werk heel goed zeg maar. Op de terugweg, moet je dan nog als de kers op de taart, een flinke rotonde 3/4 rond... dus... hahaha.

De eerste dag, was aardig pittige les, Lucia (de lerares) had gelukkig door dat we misschien toch wel een tandje terug moeten doen. Leuke groep, 1 Amerikaan, 1 Hongaar en verder komt de ene helft uit Duitsland en de andere helft uit Zwitserland.

Na de les nog een kennismaking lunch en gezellig met de groep in de zon koffie gedronken. Daarna zelf met de bus terug naar het gastgezin.

Dinsdag, vanaf vandaag gelukkig om 9 uur beginnnen, dan is de ergste spits al voorbij. zelf met de bus naar les. Na de les, zijn we met de klas in een bus gaan helpen bij een lokale soupkitchen (die gedeeltelijk ook door de taalschool gesponsord word) waar ouderen een maaltijd kunnen komen halen. Heel variërend publiek; van oude mannentjes in net pak, tot tandeloze vrouwtjes met oude vodden aan.

Woensdag, weer les, tempo ligt nog steeds aardig hoog en ik heb enorm moeite om alle woorden te onthouden. maar het is wel erg leuk en de groep is ook leuk, iedereen worstelt een beetje met formuleren van zinnen enzo. Op de terugweg in de bus, ben ik zo blij/geshockeerd dat ik kan zitten, dat ik er pas na een kwartier achterkom, dat ik in de bus de verkeerde kant op zit! Het we ook zo'n mooi uitzicht onderweg... google maps erbij en dan stap je gewoon (alsof het gepland was) uit bij het nationale museum. Prachtig museum, het gebouw ook en het kost ook geen bal, 96 eurocent om precies te zijn.

Donderdag, vandaag weer naar les, als eerste activiteit uitleggen wat je gisteren nog gedaan hebt, bleek ik niet de enige te zijn die de verkeerde bus had genomen, haha.

Na de les, met een paar andere studenten naar het goudmuseum, deze busroute was wat ingewikkelder, maar uiteindelijk kom je er wel, houd het interessant. Het busstation ligt bij een prachtig plein, dus eerst daar nog een tijdje rondgekeken en geluncht. Ook weer een superleuk museum, prachtige collectie. Daarna kwamen we nog langs een leuk marktje met souvenirs, nu maar niks gekocht, maar ik weet wel waar ik mijn laatste peso's ga achterlaten.

Vrijdag
Is het heel erg als je ook op je vakantie blij bent als het vrijdag is? Haha. Vandaag na de les een fietstour door Bogota, erg leuk, stuk meer stops dan werkelijk fietsen, maar weer een hoop gezien en op plekken geweest waar je in je eentje niet komt. Onderandere bij een koffiebranderij, lokale fruitmarkt (en veel geproefd). Ook in een soort bar geweest, waar we met een biertje Tejo (een Colombiaans spelletje) gedaan hebben.

Zaterdag
Weekend, maar toch nog vroeger op, om 7 uur op school zijn, voor een excursie naar een nationaal park. Het is ongeveer 2 uur rijden naar het nationale park, het is weer is echt droevig, maar het park ziet er zo groen en nat uit, dat ik vermoed dat het wel standaard zulk weer is hier. Een flinke en mooie wandeling, op de terugweg naar boven, voel je opeens heel goed dat we op 3.500m hoogte zitten.

Bij terugkomst in de stad met klasgenoten gegeten en een paar biertjes gedaan.

Het is eten is erg lekker, maar vermoed dat ik bij terugkomst geen rijst en soep meer eet, want elke maaltijd is een 2-gangen menu. Bij het ontbijt een schaaltje fruit en daarna een soort brood met soort ei, elke dag een andere variant. Lunch en diner zijn ongeveer hetzelfde, eerst soep (broccoliesoep, bloemkoolsoep, Pompoensoep, wortelsoep, maissoep, kippensoep) en daarna vlees, rijst en groente. Met een vers sapje erbij, nou in ieder geval genoeg vitamientjes! :-)

• 30 Januari 2017 - 08:40

Ineke:

Zo je hebt al lekker veel gedaan.
    Leuke foto's.
    Nog veel plezier.

• 30 Januari 2017 - 09:19

Jeltje:

Haha thank god it´s Friday :) Ziet er uit als een gevaarlijk spelletje met een biertje erbij, dat moet je mij maar leren als je weer terug bent!!

• 30 Januari 2017 - 09:25

Meike:

Joh, wat heb je al veel gedaan en gezien! Geweldig dat je het naar je zin hebt en het met de mensen goed kan vinden. Nu nog de taal onder de knie en het wordt echt genieten. Hoe is de temperatuur in de stad? Is het er ook zo stoffig als in India? Ik kijk over je schouder mee hoor door je verhalen! Ga zo door! Xxx

• 30 Januari 2017 - 10:05

Hetty Rerink:

Nou je bent al druk bezig zie ik wel. Leuk om die verhalen te lezen.
    Nog veel plezier verder en we horen wel weer van je. Groetjes Hetty.

• 30 Januari 2017 - 22:58

Femke:

Lekker aanpoten, daar, en dat allemaal in het Spaans. Goed, zeg, Yvonne, jouw besluit om zo het Spaans onder de knie te krijgen. Leuk om het met zo'n groep te doen. En zo leer je ook het busnetwerk van Bogota kennen, zeg...
    Ik kijk uit naar je volgende update.
    Groetjes, Femke

• 07 Februari 2017 - 22:57

Margot:

Jij vermaakt je opperbest zo te lezen! Spaans gaat vast snel supergoed!